Οι Έλληνες έχουν αυξήσει την κατανάλωση βιολογικών προϊόντων τα τελευταία είκοσι χρόνια, φτάνοντας σε ετήσιο τζίρο σχεδόν 66 εκατομμυρίων ευρώ, σε σύγκριση με μόλις 10 εκατομμύρια ευρώ το 2004. Ωστόσο, η θέση τους στην κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ευρώπη παραμένει χαμηλή. Σύμφωνα με πρόσφατη ειδική έκθεση της ΕΕ για τη βιολογική γεωργία στην Ευρώπη, οι Έλληνες δαπανούν μόλις 6 ευρώ ανά άτομο για βιολογικά προϊόντα, κατατάσσοντας τους στην τρίτη θέση από το τέλος στην ευρωπαϊκή κλίμακα. Αντίθετα, οι Δανοί ξοδεύουν περίπου 365 ευρώ ανά άτομο, δηλαδή τουλάχιστον ένα ευρώ καθημερινά για βιολογικά.
Η οικονομική κρίση έχει περιορίσει τα εισοδήματα των καταναλωτών στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι καταναλωτικές τους επιλογές. Παρά τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα βιολογικών προϊόντων στα ράφια του οργανωμένου εμπορίου, όπου οι καταναλωτές μπορούν να βρουν περισσότερους από 5.000 κωδικούς, το ποσοστό βιολογικών προϊόντων επί του συνολικού τζίρου παραμένει ιδιαίτερα χαμηλό. Τα βιολογικά προϊόντα καλύπτουν μόλις το 6%-10% της αγοράς, μια αύξηση που δεν ήταν όσο προσδοκώμενη.
Αν και οι τιμές των βιολογικών προϊόντων έχουν γίνει πιο ανταγωνιστικές, παραμένουν σε κάποιες κατηγορίες πάνω από 50% ακριβότερες από τα συμβατικά προϊόντα. Ένα καλάθι με δέκα βιολογικά προϊόντα κοστίζει περίπου 58,74 ευρώ, σε σύγκριση με 36,43 ευρώ για το συμβατικό, με τη διαφορά να αποτρέπει πολλούς καταναλωτές από την αγορά τους. Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι η ποιότητα των συμβατικών προϊόντων επηρεάζει τις αποφάσεις των καταναλωτών, οι οποίοι συχνά επιλέγουν με βάση την τιμή.
Αυτό το φαινόμενο έχει ενθαρρύνει τους λιανέμπορους τροφίμων να διευρύνουν τη γκάμα προϊόντων τους με βιολογικές ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές που διαφορετικά θα απέφευγαν τις βιολογικές επιλογές λόγω της υψηλής τιμής. Σε μια εποχή όπου η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος είναι πλανητικό φαινόμενο, οι επιχειρήσεις επισημαίνουν ότι η περαιτέρω αύξηση της κατανάλωσης βιολογικών προϊόντων θα απαιτήσει τη μείωση της τιμής.
Μια παλαιότερη έρευνα έδειξε ότι οι 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές γνωρίζουν τι είναι τα βιολογικά προϊόντα και τα προτιμούν, ωστόσο εκφράζουν ανησυχία σχετικά με την τιμή τους. Μάλιστα, έρευνα της Focus Bari τον Φεβρουάριο του 2024 αποκάλυψε ότι μόνο τρεις στους δέκα καταναλωτές θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν παραπάνω για βιολογικά τρόφιμα.
Πηγή: tanea.gr