Η επιδείνωση της εξωτερικής εμφάνισης, οι νέοι που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φαγητού ή πίνουν μιλκσέικ είναι φαινόμενα που κυριαρχούν στο TikTok. Παρά την φαινομενική ανωφελότητά τους, αυτά τα φαινόμενα έχουν κερδίσει την προσοχή των εφήβων. Η έρευνα της Έμιλι Όουενς, ερευνήτριας στο Πανεπιστήμιο του Όσλο, αποκαλύπτει ότι υπάρχει περισσότερη ουσία πίσω από αυτά τα φαινόμενα. Αναφέρει χαρακτηριστικά πως η νεότερη γενιά μπορεί να διαχειρίζεται το περιεχόμενο των μέσων ενημέρωσης με έναν τρόπο που αποδεικνύει την ικανότητά της να κατανοεί τη ζωή στο ψηφιακό κόσμο.
Ο όρος «σήψη εγκεφάλου» (Brain rot) αναφέρεται σε ανόητο περιεχόμενο που έχει αποκτήσει δημοφιλία μεταξύ της γενιάς Alpha, όσων γεννήθηκαν μετά το 2010. Για την Όουενς, αυτό το περιεχόμενο είναι πολύ πιο απόλυτο από ότι φαίνεται. Βίντεο όπως η «Σκιμπίντοτουαλέτα» και το «mukbang», όπου οι συμμετέχοντες τρώνε υπερβολικές ποσότητες τροφίμων, είναι παραδείγματα αυτού του φαινομένου. Αναφερόμενη σε αυτά τα φαινόμενα, οι έφηβοι επιβεβαίωσαν πως η «σήψη εγκεφάλου» είναι κυρίως ένα χαμένο χρόνο αλλά και μία μορφή συμμετοχής στο ψηφιακό οικοσύστημα.
Σύμφωνα με την Όουενς, αυτό το περιεχόμενο, αν και ανούσιο, προσφέρει μια «όαση ηρεμίας» στη ζωή των εφήβων. Σημειώνει ότι οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν τη σήψη του εγκεφάλου ως κατασπατάληση χρόνου, αλλά δεν εκφράζουν φόβο ή ανησυχία γι’ αυτό. Αντίθετα, δηλώνουν πως το TikTok τους βοηθά να ξεφύγουν από το καθημερινό άγχος που προκαλεί η σύγχρονη ζωή.
Η ερευνήτρια συγκρίνει τη σημερινή δραστηριότητα των νέων με αντίστοιχες συμπεριφορές του παρελθόντος, όπως η αναλογία των εφήβων της δεκαετίας του 1980, που απορροφούνταν από τα βιντεοπαιχνίδια ή την τηλεόραση. Η Όουενς προτείνει ότι, σε μια εποχή αυξανόμενου άγχους και αβεβαιότητας, η σήψη του εγκεφάλου μπορεί να λειτουργεί ως στρατηγική διαχείρισης για τη νεολαία, παρέχοντας τους ένα μέσο να απενεργοποιούν τον εγκέφαλό τους και να απολαμβάνουν ανόητο περιεχόμενο.
«Είναι κυρίως σήψη εγκεφάλου», αναφέρει ένας συμμετέχων στην έρευνα, κάνοντας ξεκάθαρο ότι αυτό το είδος περιεχομένου είναι ενσωματωμένο στην καθημερινή τους ζωή. Η Όουενς καταλήγει ότι οι ενήλικες θα μπορούσαν να μάθουν από τους νέους για τον τρόπο με τον οποίο αυτοί αναγνωρίζουν και διαπραγματεύονται την ψηφιακή τους πραγματικότητα.
Πηγή: tanea.gr