Η αξία της καλλιτεχνικής ιδέας μέσα από τη μπανάνα του Κατελάν

Όλη η τέχνη χαρακτηρίζεται από υποκειμενικότητα και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις προσωπικές προτιμήσεις. Το έργο του Μαουρίτσιο Κατελάν, «The Comedian» [Ο Κωμικός], που παρουσιάστηκε το 2019 και συνίσταται σε μια ώριμη μπανάνα κολλημένη στον τοίχο με ταινία duct tape, προκάλεσε αίσθηση. Η πώληση του έργου για $120.000 κατέστησε το φιλότεχνο κοινό έκπληκτο και τους λιγότερο μυημένους να αναρωτιούνται για την αξία της σύγχρονης τέχνης.

Εντούτοις, η κατάσταση έγινε ακόμα πιο περίπλοκη όταν μια δεύτερη μπανάνα, κολλημένη επίσης με κολλητική ταινία, πουλήθηκε για το ίδιο ποσό. Αυτές οι περιπτώσεις οδήγησαν πολλούς να νιώσουν ότι έχουν εξαπατηθεί, καθώς αναρωτιούνται πώς μπορεί να πληρώσει κανείς τόσα χρήματα για κάτι που τελικά θα σαπίσει.

Ο οίκος Sotheby’s ανακοίνωσε ότι θα διαθέσει την εμβληματική μπανάνα σε δημοπρασία για ποσό που εκτιμάται μεταξύ 1 και 1,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε αγορά του «Comedian» συνοδεύεται από πιστοποιητικό γνησιότητας που προσδιορίζει ότι ούτε η μπανάνα ούτε η κολλητική ταινία αποτελούν μέρος της πώλησης. Η πραγματική αξία της αγοράς στην πραγματικότητα αφορά την «ιδέα» πίσω από το έργο.

Η έννοια του παραλογισμού στην τέχνη δεν είναι καινούργια. Το έργο του Μαρσέλ Ντυσάν, «Fountain» [σιντριβάνι], το οποίο ήταν ένα αναποδογυρισμένο ουρητήριο, λειτουργεί ως πρόδρομος για το έργο του Κατελάν. Σε μια παρόμοια κατεύθυνση, ο Sotheby’s αναφέρει και άλλες περιπτώσεις που υπογραμμίζουν την αξία της ενοιολογικής τέχνης, όπως το «Erased de Kooning» του Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ και το «Love is in the Bin» του Banksy.

Μια αξιοσημείωτη στιγμή ήταν όταν ο καλλιτέχνης performance Ντέιβιντ Ντατούνα έφαγε την μπανάνα κατά τη διάρκεια της έκθεσης, προκλητικός τόσο ως προς την τέχνη όσο και ως προς την αξία της. Ο ίδιος δήλωσε μέσω Instagram ότι η ενέργειά του ήταν μια «Art performance» και ότι αγαπά τα έργα του Κατελάν. Με το ερώτημά του αν η μπανάνα μπορεί να θεωρηθεί η ίδια έργο τέχνης, τόνισε την αμφισημία που περιβάλλει την εννοιολογική τέχνη.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν είναι δυνατή η νομική προστασία της ιδέας πίσω από ένα τέτοιο έργο. Αν κάποιος προσπαθήσει να αναπαραγάγει την μπανάνα σε έναν τοίχο χωρίς να αναφέρει τον Κατελάν, θα αντιμετωπίσει νομικές συνέπειες; Μια τέτοια περίπτωση μπορεί να προκαλέσει ενδιαφέρον στη νομική κοινότητα και να γεννήσει συζητήσεις σχετικά με την ανθρώπινη αντίληψη για την τέχνη και την αξία της.

Στο τέλος, ίσως το έργο του Κατελάν να υποδηλώνει ότι η σύγχρονη τέχνη είναι μια παραπομπή στο παραμύθι «Τα νέα ρούχα του βασιλιά», όπου οι πλούσιοι πείθονται να επενδύσουν μεγάλα ποσά σε κάτι φαινομενικά ανύπαρκτο.

Πηγή: tanea.gr

  • Related Posts

    Ηγεσία της Χεζμπολάχ Αναλαμβάνει ο Σεΐχης Ναΐμ Κασέμ

    Από σήμερα, Τρίτη (29/10), ο Σεΐχης Ναΐμ Κασέμ αναλαμβάνει την ηγεσία της Χεζμπολάχ, αντικαθιστώντας τον πρώην αρχηγό της οργάνωσης. Ο Κασέμ, που έχει διατελέσει αναπληρωτής ηγέτης από το 1991, δήλωσε…

    Τραμ εκτροχιάζεται και προσγειώνεται σε κατάστημα στο κέντρο του Όσλο

    Τέσσερις άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένου του οδηγού, τραυματίστηκαν σήμερα όταν ένα τραμ εκτροχιάστηκε και κατέληξε μέσα σε κατάστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών στο κέντρο του Όσλο, σύμφωνα με τις αρχές της Νορβηγίας. Κατά τη…

    Χάσατε

    Ανατροπή στην Πολιτική Σκηνή με τις Ανεξαρτητοποιήσεις Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

    Ανατροπή στην Πολιτική Σκηνή με τις Ανεξαρτητοποιήσεις Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

    Αλλαγή καιρού με σημαντική πτώση θερμοκρασίας αναμένεται στην Ελλάδα

    Αλλαγή καιρού με σημαντική πτώση θερμοκρασίας αναμένεται στην Ελλάδα

    Ηγεσία της Χεζμπολάχ Αναλαμβάνει ο Σεΐχης Ναΐμ Κασέμ

    Ηγεσία της Χεζμπολάχ Αναλαμβάνει ο Σεΐχης Ναΐμ Κασέμ

    Τραμ εκτροχιάζεται και προσγειώνεται σε κατάστημα στο κέντρο του Όσλο

    Τραμ εκτροχιάζεται και προσγειώνεται σε κατάστημα στο κέντρο του Όσλο

    Βιώσιμη Μείωση Φόρων και Ψηφιακή Μεταρρύθμιση στην ΑΑΔΕ

    Βιώσιμη Μείωση Φόρων και Ψηφιακή Μεταρρύθμιση στην ΑΑΔΕ

    Αποκαλύψεις από το Παρελθόν της Ειρήνης και οι Σκοτεινές Πτυχές της Οικογενειακής Ιστορίας

    Αποκαλύψεις από το Παρελθόν της Ειρήνης και οι Σκοτεινές Πτυχές της Οικογενειακής Ιστορίας