Ελλάδα Ακτοπλοΐα: Μεγαλύτερη πρόκληση, ο γερασμένος στόλος

Ακτοπλοΐα: Μεγαλύτερη πρόκληση, ο γερασμένος στόλος

-

γράφει ο Γιώργος Φωκιανός

Πολλαπλές είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ελληνική ακτοπλοΐα ενόψει της νέας εποχής, με την ανανέωση του στόλου να αποτελεί μια αναγκαιότητα, καθώς, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το 50% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών.

Σύμφωνα με την ετήσια ανάλυση της εταιρείας συμβούλων XRTC, σήμερα καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν έχει σχέδια για ναυπήγηση πλοίων, πλην του ομίλου Attica που ολοκλήρωσε την κατασκευή τριών πλοίων τύπου Aero Catamaran, τα οποία δρομολογήθηκαν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού. Η δρομολόγηση των ταχυπλόων έσπασε ένα αρνητικό ρεκόρ σχεδόν 10 ετών.

Διαβάστε επίσης: Πόσο θα κοστίσουν οι διακοπές για μια τετραμελή οικογένεια

Στο πλαίσιο αυτό και με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα πλοία που να πληρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η μόνη λύση είναι η κατασκευή νέων πλοίων. Ωστόσο, όπως τονίζεται, τα προβλήματα που τίθενται είναι ποικίλα και σε αυτά συμπεριλαμβάνονται το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιούν και πώς θα χρηματοδοτηθούν, ενώ τα δυσχερή οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών αποτελούν τροχοπέδη στην ανανέωση του στόλου.

Καθώς η ακτοπλοΐα καλείται να προσαρμοστεί στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις για μηδενικές εκπομπές άνθρακα, τεχνολογικά δεν έχουν ακόμα επιτευχθεί οι βιώσιμες λύσεις για την αντικατάστασή τους από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ηλεκτρισμός, τα βιοκαύσιμα, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη κ.ά., και αυτό από μόνο του προστίθεται στις προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας εν γένει.

Η πανδημία

Σε ό,τι αφορά το παρόν του κλάδου, σίγουρα ξεχωρίζουν οι επιπτώσεις της πανδημίας και της καταστροφικής πτώσης της ζήτησης του μεταφορικού έργου το 2020 και το 2021, τα τεράστια προβλήματα που παρουσιάζονται στον ενεργειακό τομέα εκτοξεύοντας το κόστος των καυσίμων σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές, καθώς επίσης και η δυσπραγία νέων επενδυτικών σχημάτων και χρηματοδοτικών οργανισμών να εισέλθουν στην ακτοπλοΐα την τελευταία δεκαετία πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.

Οπως καταγράφεται στην έκθεση της XRTC, η δημιουργία μιας υγιούς αγοράς δεν είναι δύσκολο να επανέλθει στη χώρα μας, όπως είχε συμβεί ακριβώς πριν από 30 χρόνια. Τότε η ευκαιρία ήταν η προσαρμογή της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς σε ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Στην παρούσα φάση το αντίστοιχο περιβάλλον προσφέρει αναγκαιότητα με τη συνδρομή του υπουργείου Ναυτιλίας, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, τα οποία – μεταξύ άλλων – έχουν αναλάβει το «πρασίνισμα» του στόλου της ακτοπλοΐας και την αναβάθμιση της διασυνδεσιμότητας, μέσω του εκσυγχρονισμού των λιμενικών υποδομών και της αναβάθμισης της ποιότητας των θαλάσσιων μεταφορών.

Η ανάλυση των σημείων όλων των προσήμων της αγοράς πιστοποιεί πως η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται πλέον στο ξεκίνημα ενός νέου κύκλου ανάπτυξης, κάτι που αποτελεί και μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την έναρξη ενός νέου επενδυτικού άξονα με την κατασκευή νέων πλοίων ή την αγορά σύγχρονων μεταχειρισμένων και την ενεργοποίηση του εγχώριου ναυπηγικού τομέα εάν καταστεί εφικτό.

Στον αντίποδα πρέπει να τεθούν υπόψη και οι απειλές που μπορούν να προκύψουν από το αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον, λόγω κόστους ενέργειας, πληθωρισμού, πανδημίας και κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και οι γεωπολιτικές επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από

Πηγή: tanea.gr

Τελευταία νέα

Συναντήσεις Τσίπρα με εκπροσώπους της Κομισιόν για υποκλοπές και κράτος Δικαίου

Συνάντηση με την Ευρωπαία Επίτροπο Ευρωπαϊκών Αξιών και Διαφάνειας, Βέρα Γιούροβα, και τον πρόεδρο της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης...

Από που το «έσταξε» ο Κάνααν στο ΣΕΦ

Ο Ολυμπιακός αντικατέστησε τον Τάιλερ Ντόρσεϊ με έναν σκόρερ ολκής όπως είναι ο Αϊζάια Κάνααν που σκοπεύει να προκαλέσει...

Νέο πακέτο κυρώσεων για «να πληρώσει το Κρεμλίνο» προτείνει η Φον ντερ Λάιεν

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε νέο γύρο προτεινόμενων κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η νέα δέσμη...

Πέθανε την ίδια ημέρα που, 18 χρόνια πριν, η κόρη του σκοτώθηκε στον Μαλιακό

Τραγικό παιχνίδι της μοίρας για 56χρονο Τρικαλινό που έφυγε από τη ζωή ξαφνικά χθες, την ίδια ημέρα που 18...

Τέλος και ο Αλβέρτης: Αποχωρώ για προσωπικούς λόγους

Οι εξελίξεις στον Παναθηναϊκό είναι ραγδαίες, καθώς παρελθόν αποτελεί και ο Φραγκίσκος Αλβέρτης από τους Πράσινους. Ο πρώην εμβληματικός αρχηγός...

«Βράζει» η αστυνομία κατά της ΕΠΟ : «Ακατάλληλο το Πανθεσσαλικό»

Η διεξαγωγή του τελικού Κυπέλλου ανάμεσα στην ΑΕΚ και τον Ολυμπιακό στο Πανθεσσαλικό έφερε την αντίδραση της Ένωσης Αξιωματικών...

Πρέπει να διαβάσετε

Από που το «έσταξε» ο Κάνααν στο ΣΕΦ

Ο Ολυμπιακός αντικατέστησε τον Τάιλερ Ντόρσεϊ με έναν σκόρερ...

Μπορεί επίσης να σας αρέσειΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ
Συνιστάται σε εσάς